Co to jest insight konsumencki?

Psychologiczne podejście do insightów konsumenckich

Psychologia konsumencka

Insighty konsumenckie w praktyce

Coca-Cola jest doskonałym przykładem firmy, która regularnie przeprowadza badania konsumenckie, aby zrozumieć preferencje swoich klientów. Na podstawie zgromadzonych danych firma wprowadza innowacje produktowe. Przykładem mogą być zmiany w recepturach czy nowe kampanie reklamowe, które idealnie trafiają w serca potencjalnych klientów. Następnie wszyscy rozpisują się o tych kampaniach w social mediach w samych superlatywach.

Insighty konsumenckie, a rozwój firmy

Generalnie możemy powiedzieć to co wyżej. Zrozumienie i znalezienie insightów w Twojej firmie jest pod każdym względem dobre. Wymaga jednak dość dużej ilości pracy. Wykonania badań, analizy tych badań i wiele wiele innych czynników. Następnie wprowadzenie zmian i testowania. Być może pójdę w przykład, który zawsze się obroni. Jednak warto uczyć się od najlepszych! Marka Apple regularnie analizuje feedback użytkowników swoich produktów, wprowadzając usprawnienia i nowe funkcje w kolejnych wersjach iPhone’a. Doskonale wiedzą czego potrzebują ich klienci. I pomimo, że czasem słyszymy, że coś jest dziwne w najnowszym Iphonie to w momencie wypuszczenia produktu na rynek, klienci walczą o zakup jak lwy!

Personalizacja marketingu to kolejny kluczowy aspekt wpływu insightów konsumenckich. Poprzez zbieranie danych dotyczących zachowań zakupowych i preferencji klientów, firmy mogą tworzyć spersonalizowane kampanie marketingowe, które bardziej skutecznie trafiają do odbiorców. Netflix, na przykład, używa algorytmów do analizy historii oglądania swoich użytkowników, co pozwala na rekomendowanie treści, które są najbardziej dopasowane do ich gustów. Taka personalizacja sprawia, że zamiast wyłączyć aplikacje klikamy słynne oglądaj dalej.

Insight konsumencki można wykorzystać przy rozwijaniu długoterminowych strategii. Pozwoli to Twojej firmie zidentyfikować trendy rynkowe. Sprawdzić zmiany w preferencjach konsumentów. Dzięki czemu możemy reagować na zmianę. Jeśli robisz strategię długoterminową to załóż też taki plan wprowadzania zmian. Bo to co założyłeś sobie kilka lat temu, może być trudne do wykonania jeśli Twój klient zmienił swoje preferencje.

Oczywiście jest wiele elementów, które dzięki insightom mogą zostać rozwijane w firmie. Przykładami mogą być wszelkiego rodzaju strategie produktowe. Możemy dzięki temu łatwo wyłapać wolne miejsce w rynku, które pozwoli nam na rozwój. Następnie cała komunikacja i branding. Insighty pozwalają nam tworzyć takie komunikaty, żeby docierać właśnie do takich klientów, którzy są skłonni do zakupu lub zainteresowania. No i oczywiście nie możemy zapomnieć o sprzedaży, czyli insighty mogą pomóc nam w kształtowaniu strategii cenowych.

Jak insight konsumencki wpływa na decyzje biznesowe?

Badania rynku, a insighty konsumenckie

  • Badania jakościowe
    Głównie wywiady. Takie badania pozwalają na głębokie zrozumienie motywacji i potrzeb konsumentów. Jest to bardzo dobra metoda, ale czasochłonna. Jednak wyniki takich badań mogą dać nam bardzo dużo odpowiedzi.
  • Badania ilościowe
    Badania ilościowe, takie jak ankiety czy analiza danych sprzedażowych, dostarczają twardych danych, które można łatwo analizować i interpretować. Są one niezbędne do oceny skali zjawisk i identyfikacji trendów. Często w takich badaniach wykorzystuje się system ankietowy, jak np. Google Forms. Jest to dużo prostsze i łatwiej dotrzeć do większej ilości osób. Jednak musimy brać poprawkę, że czasem te wyniki nie są aż tak precyzyjne. Ważną umiejętnością jest tutaj dobre zadawanie pytań.
  • Analiza zachowań online
    Narzędzia takie jak Google Analytics czy Hotjar pomagają zbierać dane na temat zachowań użytkowników na swoich stronach internetowych i wykorzystywać je do tworzenia insightów. Przykładowo jedna drobna zmiana na stronie internetowej może sprawić, że ilość zapytań zwiększy się o kilkanaście procent!
  • Big Data i AI
    Nowe technologie, takie jak Big Data i sztuczna inteligencja, umożliwiają zbieranie i analizowanie ogromnych ilości danych w sposób, który wcześniej nie był możliwy. Dzięki nim firmy mogą uzyskać jeszcze bardziej precyzyjne i wartościowe insighty konsumenckie.
  • Nowe źródła danych
    W przyszłości mogą pojawić się nowe źródła danych, które dostarczą jeszcze więcej wartościowych insightów. Przykładem mogą być dane z urządzeń tzw. Internet of Things czy dane biometryczne. Pomyśl tylko ile ciekawych danych można wyciągnąć ze smartwatcha. Ludzie tak bardzo lubią korzystać z tego typu urządzeń. A to pozwala na zbieranie bardzo dużej ilości danych.

Wyzwania związane z insightem konsumenckim

Piszę tutaj w większości o samych plusach i rzeczywiście jest ich więcej. Jednak warto mieć na uwadze kwestie ochrony praw osobowych podczas wykorzystywania takich danych. Warto być fair ze swoim klientami i pokazywać im swoją transparentność.

Dwa kolejne wyzwania to są rzeczy związane już z samym biznesem. Przede wszystkim prawidłowa analiza i interpretacja danych, które posiadamy. Po pierwsze jest to bardzo czasochłonne, a po drugie warto posiadać w zespole odpowiednie osoby, które potrafią wyciągnąć najlepsze smaczki z surowych danych.

Insighty konsumenckie w małych firmach

Dzięki za przeczytanie i do zobaczenia,
Bartek

Uwaga! Zanim opuścisz artykuł!
Jest już dostępny raport SPRZEDAŻ ONLINE ODZIEŻY UŻYWANEJ RAPORT 2024! Serdecznie zapraszam do pobrania darmowego raportu na temat konsumentów oraz sprzedawców na platformach sprzedażowych typu Vinted.

Obiecuję! Otrzymasz wartościowe treści!

Szukasz rozwiązań w marketingu i biznesie?
Zapisz się do newslettera i szukaj rozwiązań razem ze mną!

Chcę otrzymywać newsletter – informacje o nowościach, promocjach, produktach lub usługach związanych z blogiem mediabrand.com.pl

Wesprzyj Centrum Ankietowe i rozwój bloga!
Postaw kawę!

Zapraszam do mojej społeczności

Będzie mi bardzo miło jeśli pomożesz mi rozwoju Centrum Ankietowego.
Przy okazji możemy porozmawiać o marketingu i biznesie.

Podoba Ci się artykuł? Udostępnij!

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *