W świecie retail is detail! Detale naprawdę mają znaczenie. Wyobraź sobie sklep, gdzie każdy produkt jest umieszczony dokładnie tam gdzie go szukasz. Idziesz po sklepie i czujesz się jak w swoim domu. Wiesz co gdzie jest. Na dodatek każdy pracownik doskonale wie, jak odpowiedzieć na Twoje pytania. To właśnie te małe detale mogą zadecydować o sukcesie lub porażce danego biznesu, szczególnie w branży retail. Nieustanne zmiany, a klienci coraz bardziej wymagający i świadomi swoich potrzeb. Kluczem do sukcesu jest nie tylko zrozumienie tych potrzeb, czyli tzw. insightów, ale także umiejętność dostosowania się do nich. Także odwaga do wdrożenia zmian.
Klienci działają rutynowo, ale ta rutyna się zmienia. Ich potrzeby mogą zmieniać się w ciągu dnia. To, co sprawia, że dana oferta jest dla nich atrakcyjna rano, może być zupełnie nieistotna wieczorem. Właśnie dlatego tak ważne jest, aby sprzedawcy w branży retail rozumieli i wdrażali zmiany.
Zapraszam Cię do artykułu w którym opowiem o tym jak różne potrzeby klientów kształtują strategie sprzedażowe i dlaczego tak istotne jest zwracanie uwagi na szczegóły.
W końcu tak jak brzmi tytuł tego artykułu retail is detail!
Spis treści
Klienci mają różne potrzeby w ciągu dnia
Poranek to czas, kiedy klienci często są zabiegani i skoncentrowani na szybkim załatwieniu swoich spraw. W sklepie spożywczym klient o tej porze dnia może szukać gotowych śniadań, kawy na wynos czy zdrowych przekąsek, które można zjeść w biegu.
W raportach takich firm jak Nielsen można zauważyć, że poranne zakupy często koncentrują się na produktach, które zapewniają szybki zastrzyk energii i są łatwe do spożycia.
Z kolei popołudnie to czas, kiedy klienci mają więcej czasu na przemyślane zakupy. Mogą szukać inspiracji na obiad, wybierać świeże warzywa i owoce, czy zastanawiać się nad zakupem produktów do domu.
Wieczorem natomiast klienci mogą być zainteresowani relaksującymi produktami, takimi jak wino, chipsy, czy słodycze lub lody, a może nawet bardziej wyszukane produkty.
Przykład persony klienta kupującego o różnych godzinach
Załóżmy, że naszym klientem jest kobieta pracująca od 8:00 do 16:00. Posiadająca dzieci i męża.
Starająca się żyć zdrowo, ale jednak skłonna do zakupów innych produktów w razie potrzeby.
Poranne zakupy w sklepie spożywczym
O godzinie 7:00 nasz klient wchodzi do sklepu spożywczego w drodze do pracy. Jest zabiegany i potrzebuje czegoś szybkiego na śniadanie. Celem są gotowe kanapki, świeżo wyciskane soki i kawa na wynos.
Jak zachęcić do większych zakupów?
- Umieszczenie specjalnej ekspozycji z produktami śniadaniowymi, takimi jak jogurty, musli, owoce i soki w pobliżu wejścia, może przyciągnąć uwagę klientów. Pomyśl o kawie i wszelkich promocjach z nią związanych. Polacy lubią kawę! Warto brać przykład z najlepszych. McDonald’s wprowadził ofertę śniadaniową, bo wie, że rano klient może być ten sam, ale ma całkiem inne potrzeby.
- Promocje na zestawy śniadaniowe: oferta specjalnych zestawów śniadaniowych w promocyjnej cenie (np. kanapka + kawa + sok) może zachęcić do zakupu większej ilości produktów.
Popołudniowe zakupy w sklepie spożywczym
O godzinie 16:00 klient wraca z pracy do domu i wchodzi do sklepu. Tym razem ma więcej czasu i szuka inspiracji na obiad. Jest gotowy spędzić więcej czasu na przeglądaniu oferty sklepu. Celem są świeże warzywa, mięso i produkty do przygotowania posiłków dla całej rodziny.
Jak zachęcić do większych zakupów?
- Degustacje i próbki: zorganizowanie degustacji nowych produktów może być bodźcem do większych zakupów.
- Promocje na produkty: oferta „kup trzy, zapłać za dwa” na produkty, które mogą być potrzebne do obiadu będą bardzo atrakcyjną ofertą.
- Podpowiedzi kulinarne: umieszczenie w sklepie specjalnych tablic z przepisami na szybkie obiady oraz wskazanie składników do zakupu.
Wieczorne zakupy w sklepie spożywczym
O godzinie 19:00 nasz klient ponownie odwiedza sklep. Jest już zmęczony po całym dniu i szuka czegoś, co pozwoli się zrelaksować. Tym razem jej celem są produkty na kolację oraz coś słodkiego na deser. Być może też produkty do pielęgnacji.
Jak zachęcić do większych zakupów?
- Przytulna atmosfera: stworzenie przytulnej atmosfery z ciepłym oświetleniem i delikatną muzyką w tle może sprawić, że klient poczuje się zrelaksowany i chętniej spędzi więcej czasu w sklepie.
- Promocje na wieczorne przekąski: oferta promocyjna na czekolady, herbaty czy wina może sprawić, że klient ułoży sobie dzięki temu plan na miły wieczór.
Retail is detail, czyli jak ważna jest obsługa klienta
Dokładność i uwaga w obsłudze mogą zadecydować o satysfakcji klienta. Wyobraź sobie sytuację, gdzie klient przychodzi do sklepu z jasnym oczekiwaniem znalezienia konkretnego produktu, a sprzedawca nie tylko go prowadzi do odpowiedniego działu, ale także doradza w wyborze, odpowiada na wszystkie pytania i oferuje pomoc w zapakowaniu zakupów. Taka obsługa buduje lojalność i zaufanie, a klienci chętniej wracają do miejsca, gdzie czują się docenieni. Drobne udogodnienia, takie jak czytelne oznaczenia, dostępność pracowników do pomocy oraz dbałość o czystość i porządek, wpływają na pozytywne doświadczenia zakupowe klientów. Takie detale naprawdę robią różnicę.
Przykład z polskiego rynku. Sklepy spożywcze od lat wprowadzają kasy samoobsługowe, które pozwalają na szybkie i wygodne zakupy.
Dostosuj strategię do godziny
Aby skutecznie odpowiadać na zmieniające się potrzeby klientów, sprzedawcy muszą dostosować swoje strategie w zależności od pory dnia. Analizuj wzmożony ruch klientów w ciągu dnia. Spraw, żeby w tych godzinach było więcej personelu. Sprawi to, że klienci nie będą czuli irytacji.
Pomyśl o tym jak zachowują się Twoi klienci w tym samym dniu, ale o różnych godzinach i twórz działania dostosowane do niego. To może być strzał w 10!
Wykorzystaj technologię w retailu
Allegro jest doskonałym przykładem firmy, która wykorzystuje technologię do personalizacji doświadczeń klientów. Algorytmy rekomendacji, bazujące na historii zakupów i przeglądanych produktów, pomagają w sugerowaniu najbardziej odpowiednich ofert dla każdego klienta. Personalizowane kampanie marketingowe, oparte na analizie danych, przyczyniają się do zwiększenia sprzedaży i lojalności klientów. Jeśli poza sklepem stacjonarnym prowadzisz sklep internetowym to warto wdrożyć narzędzia, które będą pomagać Twojemu biznesowi.
Elastyczne strategie sprzedażowe
W środowisku retail, elastyczność i szybka adaptacja do potrzeb klientów są mega ważne. Firmy, które potrafią szybko reagować na zmieniające się trendy i oczekiwania, mają większe szanse na sukces. Elastyczność w strategiach sprzedażowych oznacza także gotowość do eksperymentowania i wprowadzania innowacji. Testowanie nowych układów sklepów, zmiany w ofercie promocyjnej czy wprowadzanie nowych technologii – to wszystko pomaga w lepszym dopasowaniu się do potrzeb klientów. Adaptacja do różnorodnych zachowań zakupowych jest niezbędna.
Dynamiczne promocje
Zamiast zmieniać fizyczną ekspozycję produktów, sklepy mogą wprowadzić dynamiczne promocje w różnych porach dnia. Promocje mogą być wyświetlane na elektronicznych tablicach informacyjnych lub komunikowane za pośrednictwem aplikacji mobilnych. Dodatkowo ciekawym elementem jest wykorzystanie ekranów LEDowych.
Kupony i powiadomienia
Wykorzystaj technologię i wysyłaj sms-y z ofertami, buduj bazę mailingową i wysyłaj maile lub włącz powiadomienia w aplikacji, jeśli taką posiadasz. To bardzo fajnie działa na klientów i pozwala ich ściągnąć do sklepu.
Programy lojalnościowe
Nadal działające. Zachęcanie klientów do uczestnictwa w programach lojalnościowych, gdzie mogą zdobywać punkty za zakupy w określonych porach dnia, które później mogą wymienić na zniżki lub nagrody. Warto zastanowić się nad takim programem. Być może w Twoim biznesie będzie to okazja do zwiększenia ilości klientów.
Pomyśl, chciałbyś zwiększyć ilość klientów w godzinach porannych? Zaproponuj większą ilość punktów do zdobycia za zakupy w godzinach 7:00-10:00. Super okazja do zwiększenia porannego koszyka.
Zadbaj o szczegóły!
Różnorodność potrzeb klientów, znaczenie szczegółów, strategie dostosowane co do godziny oraz rola technologii i adaptacji – to wszystko składa się na skuteczną strategię sprzedażową w branży retail. Zrozumienie i odpowiednie reagowanie na zmieniające się zachowania klientów pozwala na budowanie długotrwałych relacji i zwiększenie lojalności.
Myślę, że detale mają bardzo duże znaczenie. Zadbaj o swoich klientów i pokaż im jak dbasz o te detale. Klienci na pewno to zauważą i ich doświadczenia zakupowe będą dużo lepsze. Następnie będą częściej i chętniej wracać do ich ulubionego miejsca. Wszystko zgodnie z zasadą „retail is detail”.
Dzięki za przeczytanie i do zobaczenia,
Bartek
Uwaga! Zanim opuścisz artykuł!
Jest już dostępny raport SPRZEDAŻ ONLINE ODZIEŻY UŻYWANEJ RAPORT 2024! Serdecznie zapraszam do pobrania darmowego raportu na temat konsumentów oraz sprzedawców na platformach sprzedażowych typu Vinted.
Obiecuję! Otrzymasz wartościowe treści!
Szukasz rozwiązań w marketingu i biznesie?
Zapisz się do newslettera i szukaj rozwiązań razem ze mną!
Wesprzyj Centrum Ankietowe i rozwój bloga!
Postaw kawę!
Zapraszam do mojej społeczności
Będzie mi bardzo miło jeśli pomożesz mi rozwoju Centrum Ankietowego.
Przy okazji możemy porozmawiać o marketingu i biznesie.